Και αν τα μπλουζάκια μας, τα παπούτσια μας, τα παντελόνια μας είχαν την δική τους ιστορία; Φανταστείτε ένα ψηφιακό ημερολόγιο από την ώρα που φεύγουν από το εργοστάσιο και καταλήγουν στην ντουλάπα μας και για την συνέχεια της ζωής τους μαζί μας. Πότε τα αγοράσαμε; Ποια σημαντικά γεγονότα της ζωής μας έγιναν όταν τα φορούσαμε; Πόσες φορές τα βάλαμε για πλύσιμο; Πόσα παγωτά έπεσαν πάνω τους; Ίσως τότε να ήταν πιο δύσκολο να τα βαρεθούμε, να τα αποχωριστούμε με το πρώτο σκίσιμο, να τα αλλάξουμε με ένα νέο ρούχο. Ίσως να τα προσέχαμε περισσότερο, να τα πλέναμε λιγότερες φορές στο πλυντήριο και να βοηθούσαμε έτσι στην εξοικονόμηση πρώτων υλών και ενέργειας. Ίσως ακόμα να τους δίναμε μια νέα ζωή και να τα αναβαθμίζαμε τεχνολογικά, ράβοντας ειδικά high-tech patches τα οποία θα τα μετέτρεπαν σε έξυπνα ρούχα!

Διαμόρφωση τελικής πρότασης

Έχοντας λοιπόν τους εξής στόχους:

  • Ενίσχυση του κυκλικού μοντέλου οικονομίας στην μόδα και την αγορά ρούχων
  • Αλλαγή νοοτροπίας στους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις ώστε να δίνουν μεγαλύτερη αξία στα ρούχα τους
  • Ενίσχυση της εξοικονόμησης πόρων στα νοικοκυριά και στις κοινωνίες

Αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε το σύστημα LIFORWEAR – Wear4Seasons στον πυρήνα του οποίο βρίσκεται η εφαρμογή για έξυπνα κινητά και η οποία θα είναι στην ουσία ένα ψηφιακό ημερολόγιο των ρούχων μας. Εκεί θα κρατάμε την ιστορία της ζωής τους με πληροφορίες όπως: πού κατασκευάστηκαν, ποια είναι η σύνθεση τους, πού και πότε τα αγοράσαμε ή μας τα χάρισαν, πόσες φορές τα έχουμε βάλει πλυντήριο, πότε και που τα έχουμε φορέσει (σε σημαντικές περιστάσεις) κ.α.

Παράλληλα αποφασίσαμε να αναπτύξουμε και τα τεχνολογικά μπαλώματα, ως λύση για τα ρούχα που φθείρονται. Τα μπαλώματα θα σχεδιάζονται από εμάς και θα εκτυπώνονται στους 3D εκτυπωτές μας, ενώ θα περιλαμβάνουν πλακέτες Microbit και μπαταρίες μεταμορφώνοντας τα ρούχα μας σε “έξυπνα ρούχα” με λειτουργίες μέτρησης βημάτων, πυξίδας, μέτρησης θερμοκρασίας κ.α.

Υλοποίηση

Για την υλοποίηση του έργου οι μαθητές και οι μαθήτριες του ομίλου μας εργάστηκαν σε ομάδες οι οποίες δεν ήταν σταθερές, πράγμα που σημαίνει ότι είχαν τη δυνατότητα να αλλάζουν ασχολία από συνάντηση σε συνάντηση ανάλογα με τα ενδιαφέροντα τους. Οι βασικές ομάδες εργασίας που διαμορφώθηκαν ήταν οι εξής:

  • Σχεδιασμός – προγραμματισμός εφαρμογής στο Kodular
  • Προγραμματισμός Microbit για τα Smart Patches
  • Σχεδιασμός Smart Patches στο TinkerCAD
  • Χειρισμός 3D εκτυπωτών για την κατασκευή των Smart Patches
  • Ράψιμο ρούχων